Møde i udvalget d. 6. februar 2017
5. Iværksættelse af talenttiltag indenfor det boglige felt (B)
Sagsnr.: 330-2014-36805 Dok.nr.: 330-2017-49119 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte at
iværksætte tiltag i folkeskolerne for højtbegavede og/eller særligt dygtige
elever indenfor det boglige felt.
Baggrund
På Uddannelsesudvalgets møde i januar 2017 drøftede udvalget
tre overordnede typer af tiltag for talenter indenfor det boglige felt:
- Styrket
differentiering i almenklassen via kompetenceudvikling
- Særlige
forløb på skolen eller centralt i eller udenfor skoletid
- Talentklasser
Udvalget besluttede, at forvaltningen skulle udarbejde et
oplæg til tiltag indenfor de to første pinde.
Styrket differentiering i almenklassen via
kompetenceudvikling
Formålet med kompetenceudviklingen er, at skolerne
tilgodeser og udfordrer fagligt dygtige og højtbegavede elever i den almene
undervisning.
Målgruppen for kompetenceudviklingen er de pædagogiske
medarbejdere. Det kan både være ledere, lærere og pædagoger på skolerne samt
eventuelt centralt understøttende medarbejdere i PUI.
Kompetenceudviklingen skal tilrettelægges med udgangspunkt i
målgruppens nuværende viden og kompetencer. Fokus for kompetenceudviklingen vil
være viden om og værktøjer til:
- Identificering
af højtbegavede og fagligt dygtige elever
- Øget
undervisningsdifferentiering
- Udvikling
af elevernes sociale og personlige kompetencer
Formen og omfanget af kompetenceudviklingen tilrettelægges
nærmere i dialog med skolelederne. Der vil formentlig være tale om kortere
kurser suppleret med afprøvning og sparring. Kompetenceudviklingen gennemføres
i skoleåret 2017-18.
Herudover vurderes i samråd med skoleledergruppen behovet
for mere omfattende uddannelse af enkelte ressourcepersoner fx én fra hvert
distrikt eller hver skole. En sådan ressourceperson vil kunne vejlede lærere,
pædagoger og ledelse i forhold til identificering og tilrettelæggelse af undervisningen.
Særlige forløb på skolen eller centralt i eller
udenfor skoletid
Differentiering i almenklassen skal kombineres med særlige
forløb for de dygtigste og højtbegavede elever.
Der er to formål med de særlige forløb. Dels at give
eleverne et læringsrum, hvor de får mulighed for at spurte sammen med andre
dygtige elever og blive fagligt udfordret på et højt niveau. Og dels at give
eleverne mulighed for et fællesskab med ligesindede elever fra andre klasser,
årgange og/eller skoler.
De særlige forløb kan være af kortere eller længere varighed
og lægges enten i eller udenfor undervisningen, fx i ferier. Forløbene skal
tilrettelægges, så der er tilbud både til elever fra indskoling, mellemtrin og
udskoling.
Center for Skole vil gå i dialog med forskellige parter, der
kan varetage sådanne særlige tilbud på tværs af skolerne. Mere konkret vil
Center for Skole drøfte muligheder for etablering af særlige forløb med:
- Ungdomsskolen.
Her er der en bred vifte af muligheder fx indenfor sprog, naturvidenskab,
skrivning, innovation, teknologi mm.
- Ungdomsuddannelserne.
Her er der mulighed for at udvide de eksisterende master- classtilbud, som
nogle skoler har, hvor elever følger undervisningen i udvalgte timer på
ungdomsuddannelserne, eller andre former for tiltag.
- Sciencetalenter.
Her er der mulighed for elevcamps indenfor det naturvidenskabelige felt til
elever i udskolingen og eventuelt andre særligt tilrettelagte tiltag.
Herudover kan den enkelte skole, i det omfang det er muligt,
tilbyde særlige forløb via holddeling, valgfag eller understøttende
undervisning. Det kan både være på tværs af klasser og/eller årgange.
Retligt
grundlag
Folkeskoleloven §18 stk. 2: Det påhviler skolelederen at
sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og
tilrettelægger undervisningen, så den rummer udfordringer for alle elever.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte at iværksætte tiltag for
højtbegavede og/eller særligt dygtige elever indenfor det boglige felt i form
af kompetenceudvikling og særlige forløb.
Uddannelsesudvalget kan beslutte ikke at iværksætte tiltag
for højtbegavede og/eller særligt dygtige elever indenfor det boglige felt.
Vurdering
Center for Skole vurderer, at de
foreslåede tiltag vil tilgodese, at også højtbegavede og særligt fagligt
dygtige elever udfordres i folkeskolerne og får mulighed for at etablere
sociale fællesskaber med ligesindede.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter at iværksætte talenttiltag i folkeskolerne indenfor
det boglige felt.
2.
at Udvalget orienteres når konkrete tiltag er planlagt og får en evaluering
når de første forløb er afsluttet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. februar 2017:
Fraværende:
Godkendt med bemærkning om, at det "boglige felt"
også omfatter det "faglige felt".
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.