Møde i udvalget d. 6. februar 2017

5.     Iværksættelse af talenttiltag indenfor det boglige felt (B)

Sagsnr.: 330-2014-36805               Dok.nr.: 330-2017-49119                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På Uddannelsesudvalgets møde i januar 2017 drøftede udvalget tre overordnede typer af tiltag for talenter indenfor det boglige felt:
- Styrket differentiering i almenklassen via kompetenceudvikling
- Særlige forløb på skolen eller centralt i eller udenfor skoletid
- Talentklasser
Udvalget besluttede, at forvaltningen skulle udarbejde et oplæg til tiltag indenfor de to første pinde.
Styrket differentiering i almenklassen via kompetenceudvikling
Formålet med kompetenceudviklingen er, at skolerne tilgodeser og udfordrer fagligt dygtige og højtbegavede elever i den almene undervisning.
Målgruppen for kompetenceudviklingen er de pædagogiske medarbejdere. Det kan både være ledere, lærere og pædagoger på skolerne samt eventuelt centralt understøttende medarbejdere i PUI.
Kompetenceudviklingen skal tilrettelægges med udgangspunkt i målgruppens nuværende viden og kompetencer. Fokus for kompetenceudviklingen vil være viden om og værktøjer til:
- Identificering af højtbegavede og fagligt dygtige elever
- Øget undervisningsdifferentiering
- Udvikling af elevernes sociale og personlige kompetencer
Formen og omfanget af kompetenceudviklingen tilrettelægges nærmere i dialog med skolelederne. Der vil formentlig være tale om kortere kurser suppleret med afprøvning og sparring. Kompetenceudviklingen gennemføres i skoleåret 2017-18.
Herudover vurderes i samråd med skoleledergruppen behovet for mere omfattende uddannelse af enkelte ressourcepersoner fx én fra hvert distrikt eller hver skole. En sådan ressourceperson vil kunne vejlede lærere, pædagoger og ledelse i forhold til identificering og tilrettelæggelse af undervisningen.
Særlige forløb på skolen eller centralt i eller udenfor skoletid
Differentiering i almenklassen skal kombineres med særlige forløb for de dygtigste og højtbegavede elever.
Der er to formål med de særlige forløb. Dels at give eleverne et læringsrum, hvor de får mulighed for at ’spurte’ sammen med andre dygtige elever og blive fagligt udfordret på et højt niveau. Og dels at give eleverne mulighed for et fællesskab med ’ligesindede’ elever fra andre klasser, årgange og/eller skoler. 
De særlige forløb kan være af kortere eller længere varighed og lægges enten i eller udenfor undervisningen, fx i ferier. Forløbene skal tilrettelægges, så der er tilbud både til elever fra indskoling, mellemtrin og udskoling.
Center for Skole vil gå i dialog med forskellige parter, der kan varetage sådanne særlige tilbud på tværs af skolerne. Mere konkret vil Center for Skole drøfte muligheder for etablering af særlige forløb med:
- Ungdomsskolen. Her er der en bred vifte af muligheder fx indenfor sprog, naturvidenskab, skrivning, innovation, teknologi mm.
- Ungdomsuddannelserne. Her er der mulighed for at udvide de eksisterende master- classtilbud, som nogle skoler har, hvor elever følger undervisningen i udvalgte timer på ungdomsuddannelserne, eller andre former for tiltag.
- Sciencetalenter. Her er der mulighed for elevcamps indenfor det naturvidenskabelige felt til elever i udskolingen og eventuelt andre særligt tilrettelagte tiltag.
Herudover kan den enkelte skole, i det omfang det er muligt, tilbyde særlige forløb via holddeling, valgfag eller understøttende undervisning. Det kan både være på tværs af klasser og/eller årgange.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven §18 stk. 2: ’Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så den rummer udfordringer for alle elever’.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte at iværksætte tiltag for højtbegavede og/eller særligt dygtige elever indenfor det boglige felt i form af kompetenceudvikling og særlige forløb.
Uddannelsesudvalget kan beslutte ikke at iværksætte tiltag for højtbegavede og/eller særligt dygtige elever indenfor det boglige felt.
Vurdering
Center for Skole vurderer, at de foreslåede tiltag vil tilgodese, at også højtbegavede og særligt fagligt dygtige elever udfordres i folkeskolerne og får mulighed for at etablere sociale fællesskaber med ’ligesindede’.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter at iværksætte talenttiltag i folkeskolerne indenfor det boglige felt.

2.    at Udvalget orienteres når konkrete tiltag er planlagt og får en evaluering når de første forløb er afsluttet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Godkendt med bemærkning om, at det "boglige felt" også omfatter det "faglige felt".
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.